Norge – Trollstigen og Atlanterhavsvejen

Afrejse den 22. juli
8 dages busrejse - Pris pr. pers. fra kr. 9.596,-

På vores fantastiske rejse til Norge venter der os det rene eventyr kombineret med storslåede natur. De norske fjorde er blevet erklæret af National Geographic som en af verdens bedste rejsemål.

Rejse byder på et besøg i hovedstaden Oslo, en tur på Atlanterhavsvejen og Trollstigen, to af Norges mest spektakulære veje. Dagene på Vestlandet er tilrettelagt i små, behagelige etaper med en mængde store, panoramiske oplevelser.

Tag med og oplev det selv!

Dag 1
Efter opsamling kører vi til København, hvor Oslobåden venter os. Vi kører til DFDS-Terminalen, hvor der er check-in midt eftermiddagen. Efter indkvartering, bydes vi velkommen og vi begynder afsejlingen fra København inden fælles middag.

Dag 2
Vi nyder den smukke indsejling til Oslo mens vi spiser morgenmad. Skibet lægger til kaj og vi starter vores fantastiske rejse. Vi tager på en spændende byrundtur i den mere en 1.000 år gamle by. Vi hører historien om den norske hovedstad og undervejs oplever vi nogle af de arkitektoniske højdepunkter og spændende bygninger som bl.a. operaen, Fæstningen Ankerhus og Vigelandsparken.
Efter byrundturen kører vi ud af byen og nordpå. Vi kører forbi Hamar og Lillehammer, hvor en verdens største sportsbegivenheder vinter-OL fandt sted i 1994. Turen fortsætter til Ringebu, hvor vi gør et kort stop i den smukke gamle stavkirke fra 1200-tallet. Turen fortsætter til Venabygd, hvor vi overnatter.

Dag 3
Vi forlader hotellet efter morgenmaden og kører gennem Norges varierede fjeldområde og mægtige fjeldtoppe til Dovrefjell National Park. På dagens oplevelser kommer vi tæt på naturen, når vi kører tværs over Norge og gennem Gudbrandsdalen ’Dronningen blandt dale’. Her oplever vi norsk bondekultur med store velholdte gårde, hvor man endnu holder fast i mange traditioner.
Turen fortsætter til Sunndalsøra, og gør et kort stop ved Sunndal Verk, som er en vigtig drivkraft i det lille lokalsamfund.
Sidst på dagen når vi rejsens nordligste punkt, Kristiansund, som breder sig ud over tre øer. I 1940 blev byen bombet og en stor de af de gamle huse blev ødelagt. I dag er Kristiansund en moderne by og Midtnorges oliehovedstad. Vi overnatter i Kristiansund.

Dag 4
Efter morgenmaden kører vi ud til havet og hvis vejret tillader det, sejler vi til den lille fiskerlandsby Grip, som ligger ca. 14 km fra kysten. Øen blev næsten forladt efter at mange flyttede fra øen, men efter en stor restaurering af de mange gamle træhuse og bådehuse samt den gamle stavkirke fra år 1300, er der igen kommer liv i byen. Efter et par timer på havet er vi tilbage til Kristiansund, hvorfra vi fortsætter turen. Vi kører over den berømte Atlanterhavsvej, som er af anlægs- og bygningsmæssig karakter den største seværdighed på denne rejse. En otte km kolossal dæmning, der er bygget tværs over havet med 12 broer og zigzagger over adskillige 17 småøer.Det er et unikt vejprojekt og en vanskelige opgave. Under bygningsarbejdet var der 12 kraftige orkaner, som forsøgte at forhindre anlæggelse af vejen, der i dag går fra holm til holm og forbinder Averøya til fastlandet. Vi fortsætter rejsen og gør stop ved fiskerlandsbyen Bud som er det største handelssted mellem Bergen og Trondheim. Her ser vi fiskerlandsbyen Bjørnsund i det fjerne, hvor der i 1900 boede ca. 800 mennesker, der udelukkende levede på fiskeri. Her findes også resterne af en af ​​tyskernes tungere forsvar. Efter at have oplevet det åbne hav ankommer vi til Rosernes by, Molde for vi overnatter.

Dag 5
Vi pakker bussen og kører til ned til færgen, som sejler til Vestnes. En dejlig tur over Romsdalsfjorden og videre over Ørskogfjellet til Ålesund, Norges største fiskerihavn. Byen ligger på tre øer og lidt på fastlandet og strækker sig på en lang og smal tange ud i fjord og hav. I 1904 var der en stor brand i byen og ved genopbygningen medførte det, at der kom mange nye huse i Jurgendstil. De største byggeri har siden være de mange broer og tunneller til de mange øer, der fylder skærgården ved Ålesund. Ved ankomsten omkring frokost vil resten af dagen være til oplevelser på egen hånd. Der er mulighed for tage turen til byens stolthed, Fjellstura, hvor vi får en storslået udsigt. For at komme op til udsigtsplatformen skal man tage 418 trappetrin fra Byparken – der findes dog en del bænke undervejs.

Dag 6
På dagens udflugt kører vi over Spjelkavik og langs Romsdalsfjorden til Åndalsnes. Her begynder vores tur på Fjeldvejen Trollstigen, som er en af Norges mest dramatiske og mest besøgte turistattraktioner. Ruten derop er med 11 hårnålesving og hele tiden med svimlende fjelde til begge sider. Fjeldene har navne, som ’Kongen’, ’Dronningen’ og ’Bispen’. Vejen åbnede i 1936 og det tog otte år at bygge den og man måtte flere steder hugge vejen ind i fjeldsiden. Vi tager færgen over Norddalsfjorden til Eidsdal og kører den berømte Ørnevej til Geiranger og her kan vi nyde den fantastiske udsigt over Geirangerfjorden, der er på UNESCO’s verdensarvsliste. Hvis tiden og vejret tillader det, kører vi op til Dalsnibba og videre til Grotli. Turen kaldes også for ’Den gyldne rute’. Vi ankommer til Våga, hvor vi overnatter.

Dag 7
Tidlig afgang fra hotellet og begynder køreturen mod Oslo. Vi kører forbi Ringebu, Lillehammer og Hamar med stop undervejs til frokost. Ved ankomst til Oslo kører vi ned til færgen, som sejler ca. kl. 16.30. Igen får vi mulighed for at opleve den smukke udsejling gennem Oslofjorden. Smukkere kan det næste ikke blive.

Dag 8
Mens vi spiser vores morgenmad, nyder vi indsejlingen til København og vi ankommer i havn ca. kl. 09.45. Herfra fortsætter vi vores tur i København og vi tager på en rundtur i vores hovedstad inden vi kører retur til vores hjembyer

Posted in Busrejser, Norge, Nyheder and tagged , , , .