Langs Rhône-floden

Afrejse den 04. oktober
10 dages busrejse - pris fra kr. 8.695,-

En spændende rundrejse i Drôme og Ardèche, to maleriske regioner på hver sin side af Rhône-floden i det sydlige Frankrig. Vi vil her opleve livet på hver sin side af Rhône-floden på denne rejse, hvor oplevelserne koncentrerer sig i området syd for Lyon.

På østbredden af Rhône besøger vi bl.a. byen Montélimar – kendt for sin gode nougat. Herfra tager vi på oplevelse i den smukke og afvekslende midtfranske natur.

På vestsiden af Rhône siger landskabet højt op mod Ardèche, som vi udforsker via smalle, snoede vej. Egnen er barsk og mild på samme tid.

Dag 1 og 2
Afrejse med bus fra Danmark og sent på dagen ankommer vi til vores hotel i Midttyskland, hvor vi spiser middag og overnatter. Dagen efter forsætter vi ned gennem Tyskland og Frankrig til vores næste overnatningshotel i Frankrig. Middag på hotellet.

Dag 3
Sidst på eftermiddagen ankommer vi til nougatbyen Montélimar, hvis hovedattraktion er dens middelaldercentrum fyldt med butikker, der sælger mandelfyldt nougat. Denne herlige konfekture har været lavet i byen siden 1600-tallet, hvor mandeltræet blev ført til Frankrig fra Asien.

Indkvartering på hotel i udkanten af byen og afslapning inden dagens middag.

Dag 4
Dagens udflugt fører os først til den lille pottemagerby, Dieulefit, hvor byens smalle snoede gader i typisk provencalsk stil har fået nyt liv takket være dygtige kunsthåndværkere.

Vi fortsætter videre til Olivenfrugtens hovedstad, Nyons, hvor vi besøger byens olivenmuseum og olivenkooperativ. Dagens sidste besøg er cistercienserklosteret Aiguebelle, hvor vi måske får mulighed for at overværer aftenmessen.

Dag 5
Vi krydser Rhônefloden og stiger ad små snoede veje 1.200 meter til vejrs mod den lille landsby St. Bonnet-le-Froid i Ardèche. Undervejs besøger vi en silkeormefarm i en morbærlund og besøger en vingård, hvor vi spiser frokost hos en af områdets berømte mesterkokke Patrick Giffon i Grane.

Efter mange oplevelser og nålesving ankommer vi til vores hotel i St.Bonnet-le-Froid, hvor vi nyder aftens middag.

Dag 6
Efter en fredelig formiddag kører vi vestpå mod Les Estables. Undervejs nyder vi den fantastiske udsigt over imponerende bjergtoppe og udslukte vulkaner.

I Les Etables bænkes vi om bordet til en god frokost i det lokale ’table d’hôte’, hvor værtsparret selv tilbereder og serverer maden lavet af egne produkter. Efter frokost besøger vi Le Puy-en-Velay, en gammel by, der ligger midt i et fantastisk landskab af udslukte vulkaner.

Dag 7
Efter morgenmaden kører vi til byen Tournon ved Rhônefloden. Her står vi på det lille tog, der trukket af et damplokomotiv tager os med på en dejlig tur gennem et spændende landskab langs floden Doux med dybe slugter og gamle broer og viadukter. Turen op til Lamastre tager et par timer, og efter en god frokost bliver vi hentet af vores bus, der kører os tilbage til hotellet.

Dag 8
Vi begynder turen nordpå. Undervejs gør vi holdt i Beaune i Bourgogne, hvor vi besøger det berømte og smukke ’Hospice de Baune’. Der bliver god tid til at kigge nærmere på byen, inden vi sætter kurs mod vores overnatningshotel.

Dag 9 og 10
Vi fortsætter nordpå mod vores overnatningshotel i Midttyskland. Efter morgenmaden fortsætter hjemrejsen og vi ankommer til Danmark sidst på dagen.

Posted in Busrejser, Frankrig, Kulturejser and tagged , , .