Flodkrydstogt på Douro-floden

Afrejse den 31. juli
8 fly/skibsrejse - pris fra kr. 14.995,-

Afslappet stemning om bord og spændende landgange ved smukke byer og historiske seværdigheder er, at denne rejse byder på. At sejle på floden Douro er noget ganske særligt. Den 900 km lange flod bugter sig forbi landskaber med tusindvis af grønne vinmarker, idylliske småbyer, middelalderborge og skove. Det skal oplevelse, ses og mærkes.

Dag 1
Vi flyver fra Kastrup/Billund til Porto og ved ankomsten kører vi til bydelen Vila Nova de Gaia, hvor vores skib MS Gil Eanes venter på os. Vi bliver indkvarteret i vores kabiner og herefter nyder vi rejsens første middag i skibets stemningsfulde restaurant. Skibet ligger i Porto natten over.

Dag 2
Langs kajen i Vila Nova de Gaia ligger mere end 50 forskellige portvinshuse. Vi besøger en af de mange portvinskældre, hvor vi smager på den verdensberømte vin. Efter frokost tager vi på byrundtur i Porto, som er en utrolig smuk og charmerende by og på Unesco’s liste over verdens kulturarv. Om aftenen er der Fado–tema – musikalsk underholdning -  om bord på skibet.

Dag 3
Vores sejlads begynder og vi forlader Porto og sejler op ad Douro floden. Undervejs tager vi på en spændende udflugt til Guimarães, der var Portugals første hovedstad. Vi er tilbage til skibet omkring frokost, hvorfra vi sejler til Régua. Undervejs passerer vi Europas højeste sluse, Carrapatello.

Dag 4
Fra morgenstunden forlader vi Régua og sejler mod Pinhão. Vi nyder formiddagen på soldækket, mens den smukke Douro dal glider forbi. Dagens udflugt går til den hyggelige by Vila Réal, hvor der tidligere boede mange adelsfamilier. Uden for byen ligger den verdensberømte vingård Solar de Mateus med den overdådige barokfacade. Vi går en tur gennem vingårdens fornemme park inden vi igen går om bord på skibet i Pinhão og nyder den videre sejlads forbi de berømte stejle vinmarker, der dækker Douroflodens bredder.

Dag 5
Endnu en prægtig dag på Douro floden venter os. På udflugten ser vi Spaniens maleriske by Salamanca, der gennem mere end 400 år ar byens sæde for et af Europas mest berømte og højeste ansete universiteter. Vi går om bord igen i Barca d'Alva. Aftenunderholdning om bord.

Dag 6
Vi nyder sejladsen om morgenen til Ferradosa. Her tager vi på en udflugt med temaet "vine fra Porto" og kører en del af portvinsruten til de nogle af de små byer flot beliggende midt i vinområdet. Vi besøger en af de portugisiske vingårde og smager på den herlige vin mens vi nyder omgivelserne. Senere går vi om bord igen i Pinhão, hvor vi får serveret en dejlig gallamiddag.

Dag 7
Skibet sejler til Porto og undervejs tager vi på en udflugt til Lamego, hvor vi ser ​Nossa Senhora dos Remedios katedralen med sin pragtfulde baroktrappe med 700 trin, som fører op til indgangen. Vi går om bord igen i Régua og nyder eftermiddagssejladsen til Porto.

Dag 8
Efter en oplevelsesrig rejse forlader vi skibet om morgenen kører til lufthavnen, hvorfra vi flyver til Billund/Kastrup.

Posted in Flyrejser, Krydstogter, Portugal and tagged , , .